tisdag 16 juli 2013

Delmål

För att nå sitt mål är det fantastiskt bra att ha delmål på vägen. Om en student har som mål att bli examinerad inom sitt område så kan varje tenta ses som ett delmål för att nå huvudmålet. Om ett fotbollslag har som huvudmål att ta sig upp en division så kan varje match vara ett delmål för att ta sig dit. En nybliven löpare som vill klara att springa 5 km kan ha som delmål att först klara 1 km, sedan 2 km osv.

Det här med delmål är bra grejer! De hjälper till att peka i rätt riktning och ser till att vi blir varnade om vi är på fel spår. Jag kommer att sätta upp två olika typer av delmål. Den första typen är lätt att stämma av. Jag behöver gå ner 0,5-1 kg /vecka och 3,5 kg /månad för att ha gått ner mina 10 kg till den 14 oktober. Den andra typen av delmål handlar för min del om hur jag ska ta mig mot mitt huvudmål. De förändringar jag planerar att göra är följande:
  • Minskning av snabba kolhydrater. Jag har i grunden goda matvanor och en gedigen kunskap men mitt fall har varit att jag allt som oftast unnat mig godsaker.
  • Omfördelning av konditions- och styrkepass. Jag väljer gärna styrketräning framför mycket men för att nå mitt mål behöver mitt fokus ligga på förbränningsträning och därmed mer konditionsträning.
  • 6 pass i veckan. Jag älskar träning så det här är inte något problem och i nuläget ligger jag på 4-5 pass så progressionen ser bra ut.
Med hjälp av de här delmålen kommer jag både att kunna stämma av så att jag är på väg åt rätt håll, men också se till att jag verkligen genomför de förändringar som krävs.

Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar