tisdag 16 juli 2013

Smarta mål

För att sätta upp mål finns det olika modeller man kan ta hjälp av. Här visar jag en enkel och lättanvänd modell som kan användas i de flesta sammanhang. Det är troligt att du känner till SMART-modellen, men jag vill ändå slå ett slag för att använda den! Man tjänar mycket på att ha tänkt igenom sitt mål ordentligt och det ökar chanserna för att kunna nå det! SMART står för följande:

Specifikt
Mätbart
Accepterat eller Anpassat
Realistiskt
Tidssatt

I mitt fall kan jag använda modellen enligt följande:

S: Gå ned 10 kg i vikt.
M: Ja, jag gör det lätt för mig och ställer mig på en våg.
A: Jag har definitivt accepterat målet och VILL nå det.
R: Eftersom att jag vill gå ned till normalvikt och har varit där innan vet jag att det är fullt realistiskt.
T: Jag bestämmer mig för att ha nått mitt mål måndagen den 14 oktober. ( = en viktnedgång på ca 0,5-1kg /vecka)

SMART-modellen kan man naturligtvis även applicera på varje delmål för att göra dem ännu tydligare.

Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar