tisdag 23 juli 2013

Zucchinilasagne

Jag har haft en zucchini i kylen ett tag utan att använda den så idag gjorde jag slag i saken. Zucchiniskivor är ett bra substitut till lasagneplattor om man vill dra ner på kolhydraterna lite. Dessutom är det GOTT! Jag gjorde så här:

1. Skär zucchinin i skivor på längden (osthyveln är mitt knep) och lägg skivorna på en handduk. Salta lätt för att få ut vätskan.
2. Bryn gul lök och vitlök i olivolja
3. Bryn färsen (nöt/fläsk/quorn)
4. Blanda i löken och krossade tomater plus kryddor. (Jag använde salt, peppar, oregano och mycket basilika.)
5. Låt koka tills det mesta av vätskan är borta.
6. Varva zucchiniskivor och köttfärsen i flera lager i en smord form.
7. Häll över lite matlagningsgrädde och strö över riven ost.
8. In i ugnen i ca 30 minuter.
God middag! Dessutom räckte det till flera matlådor, perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar