onsdag 24 juli 2013

Havregrynsgröt, blåbär och sojadryck

Så här såg min frukost ut i morse. Fördelen med havre jämfört med andra sädesslag är att det innehåller både lösliga och olösliga fibrer. Våra övriga sädesslag har en klar majoritet av olösliga fibrer och de har inte alls lika goda effekter i kroppen. Dessutom har jag, med min IBS-mage, svårare för att bryta ner olösliga fibrer. Med andra ord: klassisk havregrynsgröt är bra!

Om du, liksom jag, gillar att använda dig av sojaprodukter så vill jag uppmana dig att välja rätt produkter. Allt är inte bra bara för att det står soja på paketet. För att göra det bästa både för miljön och kroppen tycker jag att man ska välja ekologisk och osötad sojadryck. Det kan vara lite klurigt att hitta, i Falköping finns det inte i alla affärer. Men Carlshamns mejeri har det och den säljs bl.a. på Ica men däremot inte på Willys. Det var dagens handlingsskola tror jag minsann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar