tisdag 13 augusti 2013

Träningen du behöver

Träningen du behöver mest är tyvärr inte den du är bäst på. Åtminstone inte enbart den träningsformen. Idag kombinerade jag ett cykelpass på 45 min med ett CX WORX-pass på 30 minuter. Jag gillar verkligen inte CX. Inte för att passet inte är bra i sig, för det är det, utan pga att det fokuserar på mina svagheter. Jag tycker att det är supertråkigt att träna sådant som jag känner mig dålig på. Som tur är tar mitt förnuft ibland överhanden och jag ser till att träna även det jag inte älskar mest. Min bål är en svaghet i jämförelse med övriga muskelgrupper och det är faktiskt den sämsta muskelgruppen att vara svag i. Nästan vad man är gör så behöver man aktivera bålen! Så jag vet ju att jag behöver jobba på det, och passet idag var ett steg på vägen. För att det skulle gå lite lättare så startade jag med något jag tycker är roligare och känner mig bättre på, nämligen cykling. Det kändes som en fin kombo och kroppen var så där härligt trött efteråt.

Slutsatsen av det här är att du behöver träna dina svaga punkter! Det är viktigt att ha en balans i kroppen för att må bra och då fungerar det inte att hoppa över eller strunta i ex den muskelgrupp man inte gillar att träna. Väljer jag med hjärtat så väljer jag helst inte bålträning, men det gäller att aktivera hjärnan i träningen också. Det ska verkligen vara roligt att träna, men ibland behöver man träna även det man inte uppskattar mest för att kunna göra ännu mer av det man tycker om. Det handlar om att ha en kropp som håller - både för sin favoritträningsform och för sitt vardagsliv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar