torsdag 25 juli 2013

Mycket jobb

Ur en läsares perspektiv förstår jag om mitt liv verkar ganska tråkigt och händelselöst nu, och jag är beredd att hålla med. Jag har jobbat mycket en period, mestadels långa dagar, och då finns det dels inte tillräckligt med tid för härliga blogginlägg men inte heller så särskilt mycket att uppdatera om. Idag är ingen undantag. Jag ska strax hoppa upp på cykeln och trampa ut mot Floby och badet där jag jobbar. Väderprognosen säger sol och 26 grader och det är då det är som mest att göra. Som badvakt gäller det att ha fullt fokus hela tiden. Jag trivs med mitt jobb, verkligen, men om jag ska vara ärlig mot mig själv så saknar jag jobbet som lärare. Redan efter två semesterveckor längtade jag tillbaka till skolan. Jag saknar att undervisa, att ta stort ansvar, saknar kollegorna, men framför allt saknar jag mina fantastiska elever. Att jobba på ett bad är inte på långa vägar så stimulerande och utvecklande som att arbeta på en högstadieskola. I höst ska jag i alla fall tillbaka lite grann till skolan och det ser jag fram emot.

För två år sedan gav jag mig själv ett löfte. "Att vakna upp varje arbetsdag och längta efter att gå till jobbet." Jag tror verkligen att det är rimligt! Jag är en sann optimist och jag är säker på att det finns arbeten som passar mig så bra att jag inte kan drömma om att göra någonting annat. Då kan man ju fråga sig varför jag inte upplever det så just nu. Och svaret är att jag har insett att ibland behöver jag göra saker som inte är helt och hållet vad jag längtar efter, för att i framtiden kunna göra det jag drömmer om! Den här gången är framtiden redan i höst, jag behöver helt enkelt spara ihop lite pengar eftersom att jag ska plugga. Och med det i bakhuvudet har jag absolut inga problem alls med att trampa ut mot Floby! Dessutom har ju alla jobb sina fördelar. Jag får ju vara mycket mer utomhus och i solen än många andra!
Bilden, som absolut inte hör ihop med vare sig mitt jobb eller något annat jag skrev om, är ifrån min och Linas båtluff i början av sommaren och den gör mig så GLAD!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar